Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 26. november 2016

28 dager til julaften

På den opprinnelige planen skulle jeg ha laget deig til kling. Det gjorde jeg på onsdag, og jeg bakte på torsdag. Så det kan jeg stryke helt fra lista. I tillegg skulle jeg hadde første økt med juleverksted. testing av årets spisebordspynt er allerede testet ut, og jeg antar at jeg vil gjennomføre det i år.

Ganske tidlig ble det første planen endret, og i dag skal vi både bake noen få brett med pepperkaker med ungene og vi skal lage sylte.



Både pepperkakeutstikkere og kjøtt er klar for start. Nå er det bare tid til en liten ekstra kopp te.











Oppdatering: Å ta både pepperkaker og sylte på samme dag visste vi at ville bli en utfordring. Vi har konkludert tidligere at syltelaging går enklest uten barn i huset, men alt går når man bare vil.
Nå ligger 12 store sylter i press.

Å være førstegangs pepperkakebaker er ingen sak når fetteren på 3,5 er så hyggelig og hjelpsom. Jeg regner med at vi tar fram litt deig til etter frokost i morgen

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar