Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 22. juli 2016

Ren luksus

Nå er vi midt i bærsesongen. Det må være neste to uker før det var i fjor. I dag plukket jeg bringebær for fjerde gang og bikker vel 13-14 kg. Jeg veier ikke så nøye det jeg koker til syltetøy og smaker til med sukker. Mye mindre sukker enn da jeg kokte syltetøy for første gang for 40 år siden.

Det er ren luksus å ta med en stor bolle fra kjøkkenet, gå bak låven i strålende solskinn og fylle den med solvarme bringebær. Ikke bare er det en luksus å gjøre det, men dette er helt rene bær. Her brukes det verken kunstgjødsel eller sprøyting.

Jeg bruker fryseren for å oppbevare også det kokte syltetøyet, da slipper jeg styret med de varme glassene.

Solbærbuskene står tunge av bær. De er modne teknisk sett, men kan gjerne bli litt søtere så det blir nok en søndagsoppgave. Det samme gjelder også rips.



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar