Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 23. juli 2016

Nymalt låve

I tillegg til at jeg har bildene fra hele ombyggingsprosessen for 10 år siden her på gården, så har jeg en notatbok. Jeg skulle bare ønske at jeg hadde skrevet mye mer.  Det jeg skrev denne juliuka i 2006 tyder på at tempoet ikke var redusert, men heller økt.

Den 20.juli var låven malt ferdig, men noe bilde av en nymalt låve tok jeg ikke. Derimot et par fra de avsluttende strøkene. Med lift var det mulig å komme til over takrenna. Og med lang stige var det mulig å male akkurat der stillaset hadde vært festet.

Det var dessuten helt fantastisk å se de nymalte hvite lukene bli satt på plass.

  

Inne på låven hadde vi hatt et bittelite, men veldig viktig prosjekt. En vindusrute i det store låvevinduet var på et eller annet tidspunkt blitt erstattet med plast som ikke hadde tålt vær og vind noe særlig. Vindusrammen var blitt hektet av da stillaset sto på vestsiden, og skulle tilbake på plass igjen når liften sto på den siden.

Jeg vasket, pusset, grunnet og malte vinduet. Min far ble hyret inn som glassskjærer, og med et lite glasslager i egnet tykkelse var det bare å sette igang.

Det er veldig gøy å se hvordan han markerer/risser i glasset med en glasskniv, og etterpå kan knekke av glasset ved å brekke forsiktig.





Og med lift var det enkelt å henge vinduet på plass igjen.

Stillase og lift ble levert, og det ble ryddet i malingsspann, pensler og hansker.



I mens hadde det vært full innsats også i bryggerhuset. Planlagt innflytting skulle være 1.august, men vi innså at det ville vi ikke rekke.
I notatene finner jeg at i tillegg til maling av det ene soverommet, hadde vi også malt baderomstaket, masse gulvlister, wc, entre og kjøkken. Det siste rommet for andre gang.



Mens vi hadde en gjeng med sterke gutter på gården passet vi på å rydde litt i kjelleren. Her sto det mye i veien for ting som snart skulle skje. Et helt badekar med flasker var blant det som var lagret der. Dessuten en flott langbenk og noen småbord.

Jeg sorterte ut en god del flasker, men jeg burde visst at alle de små kaffefløteflaskene kunne jeg fått bruk for.

Når jeg ser igjen bildet av hvordan det så ut under låvebrua for 10 år siden så er jo dette en av stedene som jeg nå er ganske stolt av. (rent bortsett fra at det må være Norges største og styggeste låvebru).

Og hengeren ble fylt, ikke bare en gang, men flere av det som vi fjernet fra kjelleren.
  

 En hel pall med ytongblokker ble kjørt ut med traktor. Det meste ble bruk litt senere på sommeren til ulike trapper.

Og endelig var vognskjulet i bryggerhuset tømt. Året før var det fult med ved, men det skulle tross alt tas ibruk som garasje for bil nå. Og den uka kom også varmtvannsberederen til bryggerhuset.

Det er så gøy å ta dette dypdykket 10 år tilbake, og jeg er så glad for at vi ikke holder på med dette nå.

2 kommentarer :

  1. Det er også moro for oss å "følge med" på det som ble gjort. :-)

    Hadde dere en forestilling om hvor mye jobb det kom til å bli da dere satte i gang? Eller stemte den arbeidsmengden dere hadde beregna med det den faktisk ble? Det er jo ofte sånn at det dukker opp ting man ikke hadde beregna underveis i en sånn prosess.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde bygd bad og soverom i et vedskjul en gang før, så det var en kjent størrelse for oss. Kostnadsoverslaget stemte med materialer og fagfolk. Det var vel vår tid som vi ikke hadde beregnet godt nok. Det var noen heftige måneder fra mai 2006 og til vi flyttet inn i desember. Bortsett fra råteskaden på kjøkkenet i bryggerhuset var husene uskadet, heldigvis.

      Slett