Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 3. juni 2016

Det lukter

Innimellom så kjenner jeg det lukter. Her i huset hvor jeg bruker deodorant uten parfyme og alkohol, vaskemidler uten parfyme og grønnsåpe kun brukes til fotvask, blir en søt parfymelukt veldig fremtredende.

Det er her på mitt arbeidsrom det skjer. Da snur jeg meg mot vinduet og ser at Porselensblomsten* tror at den skal dø. Når jorda tørker ut skynder den seg å produsere blomster som etter noen dager slippes av som frø. Da har planten sikret etterslekten. Nå kan det hende at dette er en myte, men her i huset er duften et tydelig varsel om vann.


*navnet Voksblomst brukes visst mer. Hoya er det vitenskapelige navnet.

1 kommentar :

  1. Plante for meg, med andre ord - her hadde den blomstra i ett sett... ;-)

    Hilsen hun med brune fingre.

    SvarSlett