Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 31. mai 2016

Årets siste vårtegn

Den siste maidagen i 2016. I morgen starter de tre lange, varme og deilige sommermånedene.Hagen har etablert seg godt de par siste ukene. Regnværet som kom her gjorde godt, men solen som er meldt dagene fremover passer meg helt utmerket.

Jeg har tatt et lite tilbakeblikk på de siste ukene, og selv om det lenge var umerkelige forskjeller fra ukebilde til ukebilde, så ser jeg jo at det var stor utvikling likevel nå når jeg har satt bildene sammen til en sammenhengende film

.
En liten hagevandring i dag viste mange gleder. Den hvite Syrinen nede ved låven er på sitt aller flotteste. Det er like før Skogskjegg blomstrer. Jeg blir like imponert hvert år fra 0 - 80 bare på noen få uker.

  

Syrinene på østsiden av huset har også snart blomstret fra seg for i år. Da starter heldigvis Storkenebben i forkant. Disse Syrinene plantet jeg i 2009, og nå har de fått en flott høyde.

Ved låvebrua har den selvsådde (sannsynlivis ved hjelp av en fugl) Syrinen blitt velvoksen. Jeg er så glad for alt som bidrar til å "redusere" høyden på de store bygningene. 

 

Ved stallen blomstrer Sibirkornellen. Jeg synes den kler teglstenmuren så bra. Denne ble plantet i 2007.


 I bedet langs vestveggen av hovedbygningen er det Akeleiefest nå.


Et par timer til midnatt så erklærer jeg våren 2016 for avsluttet. Det er bare en ting som gjenstår, det er å trykke SEND på årets selvangivelse.





Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar