Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 6. juni 2016

Blomster i potter

Jeg er fryktelig misunnelig på folk som har tak over inngangsparti og terrasse. De pynter med duker, lykter og blomster i krukker. Her kan det komme så kraftig vind at duker, lykter og små blomsterpotter forsvinner.

Jeg har derfor innsett at jeg må opp i stor størrelse for å blomsterpotter til å holde seg på plass. Første gang jeg prøvde meg var i 2012, men innså at dette var altfor smått. Jeg hadde ikke tid nok til å vanne og plantene tørket inn.

Litt bedre gikk det med Blomkarsen nede ved låven. Den hadde stor nok potte. Jeg hadde lagt strie i stativet til en vindunk, fylt i jord og sådd.

De store røde metallpottene ble kjøpt på IKEA allerede i 2007, men det er først nå de har fått et innhold som passer. Hvite Cosmos (Pyntekorg) i den høye og mørk lilla Petunia i den lave. De står langs nordveggen av bryggerhuset og er derfor bekyttet for den mest intense sola.

   

På plassen bak huset har jeg satt opp en vanntønne* for å ha vann tilgjengelig. I år har jeg valgt Hagehortensia for å få litt størrelse på plantene. Jeg har trukket to trådkurver i metall med strie og fylt med jord.

Nede ved låvebrua har jeg i år plantet tomater i en høy trekasse. Der ble det også plass til noen Tagetes. I noen potter foran plantet med flere Tagetes, Margeritter og en jeg ikke hadde sett før Krypsolknapp.

  

I det som har blitt en veldig skjermet plass nede ved låven har jeg i noen år hatt noen ganske store potter med blomster. I år har jeg gjort et forsøk med Prestekrager.

I trekassa til venstre er det Margeritter.









Jeg synes det er hyggelig å ha noe ved starten av låvebrua. Jeg har forsøkt ulike planter, men til tross for pottestørrelsen så tørket de inn.

I år fant jeg Blåsvingel på hagesenteret. Det er en dekorativ gresstype, som ikke trenger ekstreme mengder vann.

Etter disse dagene med virkelig sommerhete er alt fortsatt i live, men alt må vannes hver dag. Jeg får krysse fingrene for at jeg husker det.  Og å gjødsle.


Det var Gardena som hadde denne vanntønna for flere år siden.

4 kommentarer :

  1. Det er fint med litt poetter rundt om, synes jeg, men jeg er dessverre litt dårlig til å vanne. Det med å ha strie i trådjurver og vinballonger synes jeg var en kjempegod og dekorativ idé, takk for tipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanning er vanskelig. Særlig her hvor vi har lite vann.

      Slett
  2. Så fint hos deg. Ulempen med mange potter er all vanningen synes jeg, men flott er det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med vanningen, så før i år har jeg ikke hatt tid til sånt. jeg får se hvor lenge jeg og blomstene holder ut.

      Slett