Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 25. mai 2016

Vårtegn: regn


I dag skinner sola og det klarnet opp i går, men den siste tiden har vært preget av regn. Fordi jeg ikke er så flink til å tømme regnmåleren så vet jeg at det har kommet 32 mm. Uansett hvor trist det er når det regner, så var det faktisk helt nødvendig nå. Effekten kom fort. Hele hagen ser friskere ut. Det gjør også jordene rundt tunet vårt. Det ble sådd lørdag 13.mai og nå er det flotte kornspirer i snorrette rader.

























Det store syrintreet på sørsiden av huset har blomstret noen dager og vinden og regnet har satt sine spor. Stolene hører egentlig til under det store epletreet, men det bør nok lage en liten sitteplass her også. 

På østsiden av huset som blomstrer et "prydfrukttre". Jeg kjøpte det på salg uten merkelapp. Blomstene ligner mest på prydeple, men jeg er litt usikker på "frukten". Så den får jeg sjekke nærmere til høsten.

  
 På vestsiden av huset blomstrer Sargenteple. Som med sin slektning epletreet er blomstringen flott og kort. Litt lengre blomstrer Bergenia (Bergblom). Den står på nordsiden av huset.

Jeg har begynt å sette bildene av det faste vårtegnmotivet sammen til en liten film. Da er det veldig tydelig å se utviklingen. Jeg vil beskrive denne ukes status som frodigere. Og Sibirkornellen ved låveveggen blomstrer. 



1 kommentar :

  1. Så grønt og frodig det er hos deg :)
    Regnet gjør godt, bare det ikke regner på ukevis :p
    Vi har hatt litt regn her i noen dager, men også opphold.
    I morra kommer det sol og varme, og det skal nytes :)
    Fine bilder.

    Ha ei fortsatt fin uke.
    Lisbeth :O)

    SvarSlett