Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 27. april 2016

Indisk

For en stund siden så ble jeg spurt om jeg kunne lage indisk mat. Og i mitt hode dreide spørsmålet seg om å kunne lage indisk mat fra råvarer, så svaret ble nei. Det har jeg aldri gjort. Egentlig har jeg vel heller ikke åpnet et glass med ferdig indisk saus heller.

Jeg er veldig svak for utfordringer, så jeg bestemte meg for å ta på meg oppgaven sammen med ei til. Jeg synes faktisk at det var litt vanskelig å finne oppskrifter, fordi mange oppskrifter på indisk mat ligger som Youtube-filmer. Det har jeg ikke tålmodighet til, så Trines matblogg ble redningen.

Vi skal lage mat til ganske mange så mengdeberegningen er viktig, dessuten har jeg behov for å skrive oppskriftene på min egen måte for å være sikker på at jeg får med meg alt. Jeg har derfor hatt to testmiddager, og er veldig glad for at jeg fikk denne utfordringen. For dette smaker virkelig godt. Det tar litt tid å lage, men det er ikke noe problem å varme opp igjen dagen etter - så lag gjerne litt stor porsjon.

Indisk mat inneholder mange krydderslag, men min lokale matbutikk hadde alle sammen, bortsett fra krydderblandingen Garam masala. Men den var den enkelt å blande selv, for den inneholder bare kjente krydder.  Så den ligger i plastposen på bildet.

"Ertestuingen" chana masala skal være ganske sterk, men jeg synes det ble vanskelig å smake den ordentlig til. jeg laget derfor en ny krydderblanding. Da kan jeg veldig enkelt regulere hvor heftig den skal bli.


Jeg vil derfor anbefale  Tikki masala, Chana masala, Raita og Nanbrød oppskriftene jeg har lagt ut på Mat i bestemorshage de skal være enkle å følge for alle.

Og selv om det mangler Raita (yoghurtsalat) på bildet til venstre så hadde vi selvsagt det. Det passer utrolig godt til.



1 kommentar :

  1. Så artig å hive seg rundt til en sånn utfordring. Jeg har bare laga indisk en gang, men kanskje det blir (minst) en gang til nå med disse oppskriftene til inspirasjon.

    SvarSlett