Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 28. april 2016

Biller

Jeg så sporene etter dem i fjor, men klarte ikke å finne synderne. Jeg gjorde kort prosess og fjernet restene av de en gang så flott liljene på den siden av huset.

Da jeg så den første i går trodde jeg det var en Nyckelpiga, som barnebarnet på 3 år sier. Altså Marihøne på norsk. Men innså raskt at dette måtte være de forhatte Liljebillene. Nå satt de på Brannliljene på den andre siden av huset.

De var helt umulig å fjerne. Jeg måtte holde hånda under for å fange dem opp. For i det øyeblikket de føler seg truet så faller de ned på bakken med ryggen ned. Da er de helt umulig å se.

Jeg har ikke lyst til å tape denne kampen, så jeg skal ta en runde i hver dag fremover.

2 kommentarer :

  1. Inte kul med dessa besökare, har hittat en i år. De tycker inte om alla mina liljor, vilket är bra, men en stackare får aldrig ha sina blad ifred.
    Det är bara att fortsätta plocka dem.
    Lycka till med jakten.
    /Marika

    SvarSlett
  2. Oi..det er ikke noe greit med slike skadedyr der vi ikke vil ha dem. Og så frustrerende som det er etter all jobbingen og omsorgen for plantene. Lykke til i kampen.

    SvarSlett