Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 25. april 2016

Vårens liste

I år er det en slags deadline 10.juni. De siste dagene før bør jeg konsentrere meg om maten og borddekkingen. Så den egentlige fristen er 5.juni.

Før det skal jeg ute ha:
  • flyttet to plommetrær (1.5. Sannsynligvis mislykket. Røttene var blitt veldig store.)
  • ryddet opp i bringebærene (minst 1 hel dag) (23.4,
  • luket rundt og flyttet på noen rabarbra (23.4.)
  • gravd opp jordskokk, gitt bort og satt på nytt (24.4.)
  • luket rundt bryggerhuset
  • luket Prestekragebedet
  • laget støtter til Gjerdesolhatt
  • luket låvebrubedet
  • luket østveggen (27.04.)
  • luket rosebedet
  • luket hekkbedet

Innendørs er det også noe:
  • vaske vinduer, og fordi jeg må ta dette over tid så blir det detaljer
    • soverom
    • bad (20.4.)
    • vaskerom
    • kontor 2.etasje
    • stue
    • gang
    • gjesterom 2.etasje
    • kjøkken + hvite gardiner
    • kontor 1.etasje
    • spisestue
    • vindfang
    • garderobe
    • soverom
    • soverom
    • kjeller
  • rydde i kjeller (3.5.)
  • skure kjøkkengulv (3.5.)
  • pusse kobberkjeler
  • vaske filleryer
  • male trapp til 2.etasje

Og det er på låven også:
  • støvsuge
  • rydde
  • vaske
Jeg har skrevet tidligere at den største listelykke er å kunne krysse av på lista, og heldigvis kan jeg allerede det. Nå kan det også hende at det kommer nye punkter til. Hensikten med listene for meg er å få den totale oversikten, da trenger jeg ikke å bruke så mye krefter på å huske. 

Og jordskokken er satt. Det var på tide. En god del hadde fått fine spirer. Så da kan vi glede oss til masse jordskokksuppe til høsten. 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar