Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 10. desember 2015

Enda mer søtt

Mye av det som lages i denne tiden, men marsipan er søtere enn alt annet. Her er det 50 % melis. Som vanlig startet jeg litt i 12.time, og hadde det ikke vært for at lojaliteten til planen er så stor så hadde jeg skjøvet på denne oppgaven. Det er litt sånn - i dag, eller aldri.

Så nå ligger 2,5 kg marsipan i kjøleskapet. Det blir ikke steking av kransekake i morgen, men kanskje på lørdag.



Gorodeigen jeg lagde i går er blitt til Goro. Som med all annen kjevlinger er det lurt ikke å kjevle for store biter deig om gangen. Dessuten så utnytter jeg hele deigen. Jeg steker biter bare de er større enn en goro. Resten skjæres av og blir "smakekake".

Jeg måtte sette bort sandkakeformene uvasket i forrige uke, men i dag vasket jeg dem. Først måtte de ligge i bløt en times tid. Da var det lett å gjøre de rene med en børste. Det aller viktigste med sandkakeformene er at de må være helt tørre før de settes sammen, ellers ruster de.

   

En liten innsats på vaskerommet rakk jeg også. Nå er flere bunker med rene klær og håndklær klar for skapene. Sånne oppgaver kombinerer jeg med å se et TV-program.




2 kommentarer :

  1. Vi bruker også 50% melis i marsipanen. Mammas oppskrift. Jeg har ikke laget enda for jeg er så redd den skal mugne. Hvor lenge holder din seg?
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker all marsipanen i kransekakestenger. Marsipan til jul lager jeg en av de siste dagene. jeg synes at smaken også endrer seg ganske fort.

      Slett