Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 30. september 2015

Høst i hagen

Jeg har aldri før hatt en hage jeg kunne oppleve innendørs. Selv om vi ikke har noen store vinduer i huset vårt, så ser jeg hagen godt fra de vi har. Og fra kjøkkenvinduet kan jeg se de lange hekkbedet som nå bader i septembersol.

Det er deilig nå å ha tid til å vurdere hva som skal endres i bedet for at det blir enda finere neste sommer og høst. Det er klart at flere Syrinhortensia Grandiflora skal inn et par steder til. 
Ved bryggerhusveggen blomstrer en Hjortetrøst. Jeg tror at dette kanskje er Flekkhjortetrøst fordi stilken og blomstene er mørkere enn Storhjortetrøsten jeg har. 


Det er jo ikke så rart at begge disse heter Solhatt på norsk og en gang hadde det samme botaniske navnet, Rudbecia. Men Purpursolhatten er skilt ut som egen gruppe, Echinacea.

  

Blomstene på den nevnte Syrinhortenisiaen begynner å visne nå,  og er absolutt finest på avstand. Noen av blomstene tåler likevel et nærbilde. Det samme gjelder Evigbergknappen som står i store flere steder i hagen. 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar