Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 2. september 2015

90 mm

Det har kommer 90 mm regn her siden natt til tirsdag. Det var en grei test på om dreneringsløsningen vi valgte etter Frida-vannet virket.  Heldigvis har jeg mulighet til å stokke litt på arbeidstimene mine her og der. For i dag ble jeg grøftegraver.

Det gikk  bra unna i den store dreneringskummen










men det sto vann på jordet til naboen og en del rant over veien vår. Dette vannet samlet seg heldigvis i et lavt punkt i plenen og i det ene blomsterbedet.

Det var på langt nær mengdene i 2012, men jeg ønsket ingen repetisjon.

























Så jeg gravde en ledegrøft fra den nye dreneringen og ut til bedre fall. Her må det faktisk være en permanent grøft eller rør under bakken som leder vannet noen meter lengre enn i dag.





Hvilken betydning denne gravingen hadde vet jeg ikke fordi det kraftige regnet avtok og dreneringskummen tok enda bedre unna. Så etterhvert forsvant vannet både fra veien og plenen og sånn sett også fra jordet.


For ordens skyld. 90 mm regn er faktisk 9000 kg vann/mål. Altså 9 tonn! Det er veldig vått.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar