Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 24. desember 2014

Julaften

Igjen har jeg bekreftet for meg selv at det er lurt å vente - på ribba. Ribbe er ikke noe som bør spises jevnlig. Ribbe skal ha høytid over seg, og skal spises julaften. Ja, jeg griller ribbe på sommeren, men det er noe helt annet for smaken og tilbehøret er helt annerledes.

 Uavhengig om vi er 15, 10 eller 2 til bords så har middagen fokus gjennom hele dagen.

Ribba dampes/kokes. Denne kraften blir til en fantastisk nydelig saus.

Heldigvis jeg jeg vant til at ribbesvoren blir brukt i sylte så jeg slipper presset om sprø svor. Jeg mener også at det må være vanskelig både å få sprø svor og et saftig kjøtt, og foretrekker definitivt det siste.


Det hele starter faktisk med surkålen. I dag sto den sju timer på plata og var mør og saftig.





















Med fem til bords dekker jeg på kjøkkenet. I spisestua er alt klart i 1.juledags julebord.











Etter ribbe og riskrem var det klart for kaffe, kaker og gaver.




4 kommentarer :

  1. God Jul Åshild.
    Vi har i alle år spist ribbe på julaften, helt til min datter fant ut at ho blei litt lei den,( for 6 år sia ) så begynte ho med pinnekjøtt julaften og det er hos henne vi er på julaften de siste 22 år :)
    Så da lager æ ribbe 1. juledag så nu dufter det jul her hos mæ :) vi blir 8 til bords her idag :)

    Ha en fin juledag med dine.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Pinnekjøtt er også godt. Det har vi senere i julen.

      Slett
  2. Jeg har faktisk aldrig laga ribbe, men i år skal vi prøve for første gang. Det blir et spennende prosjekt. (",) Ha ei fortsatt trivelig jul!

    SvarSlett
  3. Her i huset er det pinnekjøtt som gjelder. Vi var så heldige at både mannen og jeg var vant til det fra før, så vi slapp noen diskusjon om julemiddagen. Han var vant med potetlefser til pinnekjøttet så det tok han med, og jeg hadde med meg riskrem til dessert. Men pinnekjøttet er så absolutt også verdt å vente på! :-)

    SvarSlett