Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 30. november 2014

Lilla hus

Selv om det hadde passet godt med lilla flere steder her i huset hele året så er liksom lilla forbeholdt adventstiden. Jeg tar dessuten fram både duker og pynt som bare brukes disse siste ukene før jul.

 

  
 
På ytterdøra henger de flotte tvillingkransene jeg kjøpte av Kari i 2011, men med de værforholdene vi ofte har her på denne tiden av året er det vanskelig å ha så mye på trappa.

Jeg snudde om bakingen i går og i dag - så nå står gorodeigen klar.

Jeg har et gammeldags jern i støpejern. Jeg kan bruke det direkte på den keramiske platetoppen, men for å være sikker på ikke å riper i den bruker jeg en løs kokeplate.

Her kan du lese mer om Goro.

5 kommentarer :

  1. Så moro å se at det finnes flere av oss som markerer adventen før jula slippes inn... :-)

    SvarSlett
  2. Så koselig du har det med lilla advent , æ e desverre ikke glad i lilla, kjøpte inn lilla duker og litt adventpynt for noen år sia, tok det i bruk første søndag i advent den gang, men mistrivdes sånn med den fargen , at æ tok alt vækk etter ei uke og frem med rødt og hvitt som er mine farger, men det rare er at æ syns lilla advent er nydelig koselig hos alle andre folk, men ikke hos mæ :p

    Ha en fin advent søndag, Åshild.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  3. Her kommer heller ikke rødt inn i huset før nære opp til julehelgen. Lilla lys og lys lilla gardiner ble en fin stemningsskaper i stua denne helgen. God adventstid, og hyggelig å stikke innom de fine julesidene dine!

    SvarSlett
  4. Det er fint å ha egen pynt forbeholdt adventstida, i alle fall. Det ser ut som du har mange fine håndarbeidsduker.

    SvarSlett
  5. Enig med deg, bruker lilla i adventstiden (og fastetiden). Bruker ikke lillafarve ellers. Dette forsterker de gode følelsene og gjensynsgleden hvert år :) God advent

    SvarSlett