Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 28. november 2014

Lenker og ønsker



En av de tradisjonelle juletrepyntene er glanspapirlenker.

Å lage slike var vel et fast innslag på førjulsaktiviteter på skolen. Det var stor forskjell i utførelsen. Tynne og ganske korte strimler ga en mye penere lenke enn om strimlene bare brede og lange. Størst forskjell var det i lenkene som ble brukt på juletreet i gymsalen, her var det ikke brukt en fast mal verken på bredde eller lengde på leddene. Lange lenker som knapt tålte oppbevaring til neste år, men som hadde blitt puttet i en kasse slik at de var umulige å få fra hverandre.Lenkene er tegn på solidaritet, samhold og brorskap mellom menneskene. Ingen lenke er sterkere enn det svakeste ledd.

Jeg skal ikke lage lenker i dag. Jeg som ikke har problemer med å fylle både dager og kvelder har takket ja til forfatterfest. Mitt navn kommer faktisk på en bok neste år, verken roman eller biografi, men en lærebok. Det er ikke mange sidene jeg kan ta æren for, men nok til å få komme på fest i alle fall.

Så når jeg likevel skal til Oslo kan det jo hende at jeg plukker noe fra min egen ønskeliste til meg selv. Det er faktisk vanskelig å svare hvis noen spør, men jammen var det en del ting jeg ønsker meg når jeg fikk tenkt meg om.


Jeg har knust mitt flotte store tekrus. Det største jeg har funnet til nå er et på 5 dl fra Rörstrand, men det kan gjerne være større. Det må være slankt og høyt, da er det lettere å holde og holder bedre på varmen. Noen få tallerkener og bestikk. Mitt 25 år gamle strykejern må byttes ut. Philips får bra i test.
Tøfler ønsker jeg meg nesten hvert år, for når sålene blir harde blir de så glatte. Jeg kjøpte to tallerkenvarmere i fjor og har brukt de veldig mye. En til hadde vært veldig greit. En litt tøff ring i tricolor. En veldig stor krans med kongler. Skjortekjoler. Sorte store album til løse ark.

Under opprydding på skrivebordet mitt fant jeg en lapp med to ønsker til.
3 eva solo urtepotter hvit  og Peugeot saltkvern U Select 22 cm.

Peugeot Paris U´Select Saltkvern 22 cm Hvit Blank

2 kommentarer :

  1. Glanspapirlenker hører julen til.
    Så spennende at du er blitt forfatter! Lurer fælt på hva du skriver om?! :)
    Og sannelig tror jeg ikke vi har en del av de samme julegaveønskene.
    Mannen min og jeg er blitt enige om å gi hverandre tøfler i år, vi har greid å slite ut de gamle parene, begge to. For meg er tøfler den ultimate julegave, elsker gode, varme, nye tøfler!

    SvarSlett
  2. Sånne lenker har vi også liggende i kilovis hjemme i mitt barndomshjem. Det er noen år siden de har fått henge oppe (selv om min mor har argumentert hardt FOR). Symbolikken er det ingenting i veien med, utførelsen derimot...

    Gratulerer med bok! (",)

    SvarSlett