Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 25. juli 2014

Vann

Vi er stolt av vannet vårt. Det smaker godt, det kommer fra et oppkomme oppi skogen og det er bare vårt. Til og med nå på sommeren er det nok vann til mat, drikke, klesvask og dusjing. Men dessverre ikke til hagevanning. Sannsynligvis vet ikke folk flest hvor mye vann de bruker i hagen i løpet av en varm sommer. Jeg gjorde noen bitre erfaringer med det i starten.

Heldigvis er det leirholdig jord her hos oss. Ja, heldigvis. Den holder på fuktigheten bedre enn andre jordtyper, og i normale sommre kan jeg skryte av det overhodet ikke vannes her hos oss. Det er kun de som overlever uten ekstra vanning som kan bli i hagen vår.

Nå begynner det som vanligvis klarer seg utmerket selv, å skrike etter vann. Så jeg gir til de aller tørsteste. I går ettermiddag var turen kommet til Solhattene (Rudbeckia fulgida "Goldsturm") langs østveggen.

Her har jeg endelig ( 2.8.) fått lagt inn bildet jeg tok av en usedvanlig tørst Solhatt. Svært dårlig bilde - bør visst ta meg tid til å hente et ordentlig kamera når jeg skalta bilder.

I løpet av vanningen smalt det uten at det hadde noen sammenheng med vanningen selvsagt. Min gamle stasjonære PC og Internett forsvant etter lynnedslaget.  En liten tur til Elkjøp sikret internett tilbake og ny del til PCen er bestilt, så vi skal ikke klage. Flere naboer må nok kjøpe nytt TV.

Etter lyn og torden kom det et mildt sommerregn. Ikke nok til en rotbløyte, men uansett oppfriskende.

3 kommentarer :

  1. Hei Åshild! Jeg har tittet rundt på bloggen din, og synes den er veldig flott. Jeg jobber for et norsk magasin, og vi holder for tiden på med en sak om bloggere over 40. Har du en mail jeg kan nå deg på, slik at jeg kan gi deg mer informasjon om hvem jeg skriver for, og inkludere din blogg i saken?

    Med vennlig hilsen
    Hanne B. Olsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan kontakte meg på ashild.woldstad@gmail.com

      Slett
  2. Godt du har leirjord i hagen din. Det er trist når blomane visnar av mangel på vatn. Me har kommunalt vatn, men nå er det vatningsforbod med spreiar og slange. Så nå er det berre krukkene eg kan vatna. Hagen er ikkje så frodig som han pleier, både det eine og det andre står i stampe eller visnar. Har vore eitpar regnbyger dei siste dagane, men det blir ingenting av det. Så nå lengte eg etter regn (tenk at eg skulle seie det, hehe).

    God sommar vidare :)

    SvarSlett