Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 20. juli 2014

Sommerferie

Den første helgen i årets sommerferie er over, men tre blanke uker ligger foran oss.

De siste ukene bar preg av hektisk innspurt. På jobben skulle ting avsluttes, her hjemme skulle de settes igang.

Sånn som maling av låven. Det var åtte år siden sist, og absolutt på tide. Nå forvitrer rødmaling fortere enn andre farger, og det er ikke sikkert at det var helt nødvendig med ny maling. Men det ser så mye penere ut.














Også inne på låven har vi holdt på - flere gulv er blitt grønnsåpeskura. Noen steder synes jeg at jeg kjente lukta av kumøkk da jeg gikk på med varmt vann og skurebørste.



















En hel bakedag er det også blitt tid til, og to frysere er fylt opp med ordentlige wienerbrød.
Inne i huset fylles skapet opp med nyrulla duker i påvente av flere gjester. Og ute rakk jeg å ta et bilde av blomstrende Bladliljer (Hosta).
Litt tid har det også blitt til gullgutten. Han har forstått at senga er til å sove i og lukker øynene igjen omtrent i det han legger seg. Ikke noen sak å være mormor og barnevakt da.


























I tillegg til malingen er det noen "glemte" områder i hagen som skal få litt stell. Som denne  problemkroken bak låvebrua.  Og plutselig i dag fant jeg en enkel løsning. Så på onsdag tenker jeg at saken er ordnet.

1 kommentar :

  1. Ønsker deg en fin sommerferie!

    Jeg høstet solbærene mine i går, jeg har en liten busk som er seks år gammel. Det ble ikke de store mengdene, men jeg fikk da rørt dem og puttet noen små beger i fryseren som jeg kan nyte til vinteren :-)

    SvarSlett