Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 10. desember 2013

10.desember: Oppvasken

Det blir mye oppvask i sånne førjulstider. Jeg merker selvsagt at vi mangler oppvaskmaskin. Sandkakeformene er uansett håndoppvask. De må ligge i bløt noen timer før de vaskes enkeltvis med med børste i såpevann. Jeg lar de lufttørke over natten på et håndkle. Likevel sjekker jeg at de er helt tørre før de settes oppi hverandre. (At det er litt rust utvendig har ingen betydning bare de er fine innvendig).




Det lukter dessuten kokt svinekjøtt allerede. Datteren kommer snart og vi skal krysse av det andre punktet på hennes "må gjøre til jul-liste", nemlig syltelaging.

3 kommentarer :

  1. Syltelaging er veldig viktig! I år får jeg ikke gjort det sammen med mammaen min, og det er jeg veldig lei meg for. Det er nemlig noe av det aller, aller hyggeligste å gjøre til jul=) Kos dere=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Kjenner den gode lukta helt hit...
    Enig med deg når det gjelder butikkene. Her er nærbutikken åpen 12 timer hver dag (9 på lørdager), og da tror jeg at det ligger til rette for at de fleste av oss når innom en tur. Det er synd dersom butikkjobb ikke er forenelig med familieliv mer...

    SvarSlett
  3. Hei Åshild! Så koselig at du vil bruke en gammel kakpeck, det liker jeg veldig godt. :) Jeg sender deg gjerne en av mine om du sender meg din adresse, jeg finner en ny på loppis! :) Jessica

    SvarSlett