Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 18. november 2013

Lage marsipan?

Å lage marsipan er veldig enkelt. Det gjør jeg en av de siste dagene før jul. Men å skolde mandler gjør jeg nå. De trenger å tørke godt før de skal males.
Jeg skal skolde masse mandler fordi jeg også lager kransekake eller kransekakestenger. Jeg skal dessuten bruke malte mandler i sandkakene og halve mandler på sirupssnippene. For å gjøre arbeidet litt mer overkommelig skolder jeg bare litt mandler om gangen. Jeg kan tenke meg at det går 250 g oppi melsikten om gangen.

Her kan du lese mer om å skolde mandler.


1 kommentar :

  1. Lurt.
    Blir mer overkommelig å lage
    både marsipan og div kaker
    da når mandlene alt er skolda.
    God dag til deg :)

    SvarSlett