Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 26. november 2013

Fornøyd


Ja veldig veldig fornøyd.

Mine detaljerte juleforberedelser skyldes mye bitter erfaring. Jeg hadde i mange år skyhøye forventninger til hva jeg skulle gjøre til jul. Eller egentlig mer hvordan den skulle være. Dette gjaldt jo faktisk ikke bare til jul, men alltid når vi hadde selskaper. Men jeg ble ikke ferdig! Noen ganger ble jeg ferdig i siste sekund, eller litt på overtid.

Gjennom årene har jeg blitt flinkere til å planlegge, til å fordele arbeidet over lang nok tid til å gjennomføre planen. Jeg sier ikke at jeg er helt konsekvent til planen, men den er veldig god å ha.

Så når jeg nå er fornøyd skyldes det at jeg er ganske ajour. Det høres sikkert grusomt ut for dem som ikke har startet verken planlegging eller forberedelser. Og jeg må understreke at det absolutt er mulig å både ha selskap og jul uten både planer og mye arbeid, men jeg får ikke til det.

Min egen arbeidsplan stemmer ikke helt med  Den store juleplanen i Jul i bestemorshage. Det har sammenheng med forpliktelser med jobb, eller avtaler med familie og venner. Det som er greit med en plan er at det er lett å se hvordan den kan endres.

Så da jeg bakte rundstykker i forrige uke så deigen slik ut. (2,5 l deigvæske)
Butikkene har vært fulle med julevarer lenge allerede og det er helt klart at noen kjøper dem også. Noen år har det vært tomt for å både juleansjos og juleøl når jeg har de varene på min liste. I år derimot har jeg ikke tatt noen sjanser. Så både ansjos og øl er satt på laget.

Når det gjelder juleøl har Grans bryggeri ofte gått av med seieren i juleølsmaking. Så også i år. 
Men når det gjelder den alkoholfrie varianten så holder vi oss til det lokale bryggeriet. Den vant dessuten i år smakstesten.
Det har hendt at jeg har stått der midt i rengjøringen og manglet støvsugerposer, eller noe fettfjernende vaskemiddel. Det er dumt å måtte utsette deiglagingen fordi det er tomt med egg eller vaniljesukker. Så jeg fylt opp skapene med alt som jeg kommer til å trenge.


Handlelista mi er allerede ganske krøllete.
Men den er gull verdt.

3 kommentarer :

  1. Er nok ikke fullt så detaljert,
    men må ha litt planer for hvordan
    en skal rekke ting så det er mye å gjøre,
    lykke til :)

    SvarSlett
  2. Jeg er imponert! Skulle ønske jeg hadde hatt slik selvdisiplin. Jeg ha knapt tenkt tanken på at det snart er jul...Men så har jeg en mor som tar seg av det meste med juleforberedesler, og som jeg og min familie nyter godt av :) Akkurat nå for tiden er det ban, jobb og oppussing som ta tiden, men når vi er ferdige med renoveringen, skal det bli andre boller. Bokstavelig talt :)

    Ønsker deg en riktig så fin uke, og kos deg med juleforberedelsene og adventstiden som snart er her :)

    SvarSlett
  3. oi, skal si du har system ;)
    Men ingen dom ide, kanskje deter det jeg skal gjøre i år for å bli ferdig :)
    Juleklem :)

    SvarSlett