Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 27. november 2013

En kald fornøyelse

Da vi mistet alle fryserne  våre i fjor høst tenkte jeg det ville gå lang tid før jeg hadde de samme behovet for frysekapasitet. Nå var tiden kommet. Så i dag rullet 500 l Elektrolux inn i kjelleren. Kvelden har jeg så langt brukt til å få system. Jeg har funnet mange pakker Lasagne jeg ikke husket. Dessuten både kjøttsaus og pizzasaus. Så her kan det bli mye italiensk fremover.

Jeg tror overhodet ikke at folk flest trenger så mange hundre liter frysekapasitet. Det er ønsket om mer egenproduserte råvarer som rettferdiggjør det her hos oss. I dag tipser jeg bare om at det er lurt å sjekke om det er plass til julematen. Det kan jo dessuten hende at det som ligger helt i bunnen ikke egner seg som mat lengre. Lengre enn et år bør ikke mat ligger i fryseren.    Derfor ble det fylt en pose til matavfallsdunken også. Det er et tankekors at vi klager over dyr mat, men kaster nesten en fjerdedel av den.

 
Så nå har jeg full oversikt over det som er i fryserne.



I tillegg til den kalde oppryddingen har jeg endelig vasket filleryer. Vaskemaskinen vår er stor nok til en og en av filleryene. Jeg bruker finvask, 30 grader og stopper i siste skyllevannet. Når jeg har tid stiller jeg inn på uttapping av vann og sentrifugering. Jeg innbiller meg at det er sentrifugeringen som er den tyngste delen og slår av maskinen når jeg tenker at det er nok.








2 kommentarer :

  1. En fryd å se en så ryddig fryser! Jeg prøvde å rydde i min i sommer, og ikke minst å SPISE opp noe av alt som lå der uten å kjøpe nytt som ble fylt på på toppen hele tiden. Og faktisk er den litt mindre full nå, ....men ganske rotete igjen.

    SvarSlett
  2. Det er godt å ha så mye fryseplass, men det er nok ikke alle som trenger så mye, nei ;-) Jeg har to stapp fulle fryseskap og det holder til mitt bruk :) Du har virkelig orden i sakene!

    SvarSlett