Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 1. oktober 2013

Den skarpeste i skuffen

Her i huset lages det mye mat og noen ganger i veldig store mengder. Da er også flere som lager mat sammen. Derfor har jeg ganske mye redskaper. Jeg forsøker å velge redskaper med omhu, men det er ikke alltid lett for det finnes så mye rart å få kjøpt. Noen ganger er det først i bruk bruksegenskapene avsløres.

Kanskje vil mine erfaringer være nyttige for noen andre så jeg kommer til å skrive litt om kjøkkenredskaper fremover.

Det aller første er faktisk kniver. Dyre kniver skjærer sikkert veldig bra, men det gjør også mange av de rimelige. Jeg har slett ikke testet alle mulig merker, men anbefaler de jeg har brukt og liker. Et test som Dagbladet gjennomførte i fjor viser at det bruksmessig ikke er så stor forskjell mellom dyre og billige kniver, men at billige kniver blir fortere sløve.

Når det gjelder potetskreller og liten arbeidskniv er Victorinox helt i særklasse. Både når det gjelder bruksegenskaper og pris. Knivene kan og må skjerpes innimellom. Jeg synes det er enklest på bruke en knivsliper. Denne fra Fiskars synes jeg er veldig bra, mens kniv-eksperter mener at sliping på lærreim er det eneste som duger.



Men potetskrelleren må byttes ut innimellom. Hvor ofte avhenger selvfølgelig hvor mye den brukes, men etter 4-5 år bør man kjøpe en ny og sammenligne skrellingen med den gamle. Jeg tror at noen vil få seg en overraskelsen - det er så mye enklere å skrelle når skrelleren er ny og skarp.

Porselenskniven er en "ekstra-kniv". Den er utrolig god, men en stor ulempe at den ikke kan vaskes i oppvaskmaskin. Ja, jeg vet at det er et stort fy, fy for alle kniv-eksperter å vaske kniver i oppvaskmaskinen.

En brødkniv skal ha sagtannet blad. Det var prisen som avgjorde at jeg kjøpte Fiskars brødkniv.. Jeg ble så fornøyd at jeg kjøpte en maken. Stort sett ligger den ene i oppvaskmaskinen derfor er det greit å ha to. (Rema1000 Kr 175,00)










Til skjæring av kjøtt og grønnsaker bruker jeg en kokkekniv. Min er er en kniv i mellomklassen prismessig og kan kjøpes fra nettbutikken ATK. Men det finnes tilsvarende i kjøkkenutsstyrsbutikker som som feks Jernia. Bladet på en kokkekniv må være bredt og stabilt.

Mange kniver har nå silikon-/gummiskaft for at man skal få bedre grep, jeg liker ikke det og velger derfor skaft i hard plast.

Jeg mener altså at man klarer seg godt med tre kniver; kokkekniv, brødkniv og en liten arbeidskniv i tillegg til en potetskreller.

1 kommentar :

  1. Hei Åshild! Vi fikk et par Victorinox kniver da vi giftet oss og ganske snart skjønte jeg hvilken flott gave dette var! For meg er dette favorittkniven og jeg handler dem til halve prisen i Østerrike:-) Lurt tips hvis du noen gang er på Kiel-cruise. Dem med sagtann er supre til pizza og biff!

    SvarSlett