Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 28. juni 2013

Eplehagen

Det er vel pretensiøst å kalle to epletrær og et plommetre for en eplehage, men det har vært mange epletrær der en gang. Og det kan kanskje komme flere trær her etterhvert.
























I 2005 sto de trærne som var igjen på en smal stripe ned mot eiendomsgrensen og gjorde rasjonell drift av jordet ganske vanskelig.














Åkeren gikk så nær trærne som mulig og ugresset under trærne sto høyt. Det var ikke lett å finne eplene den høsten.














I 2006 var min geniale idé å legge duk og bark under trærne. Det skulle jeg få angre på mange ganger.

Ugresset dukket opp likevel og hele laget med bark ble helt sammenfiltret med ugressrøtter.

Det ble et slags "ute av øye - ute av sinn" område.

Men høsten 2008 fjernet vi de nederste trærne og ryddet i ugresset som hadde fått vokse helt fritt.


Og i 2009 begynte jeg å fjerne bark og duk. Det var et forferdelig arbeid. Det som kunne brukes av bark fylte jeg på andre steder i hagen.
Først i 2011 ble det litt fart i arbeidet. Da hadde jeg i et anfall av galskap meldt meg på "1000 åpne hager" og fikk dermed virkelig press på meg til å få ryddet opp.









Og i august 2011 kunne jeg endelig kaste ut litt plenfrø under trærne.




4 kommentarer :

  1. Missunner dæ de store finetrærne, har ikke eple tre her, har sagt hvært år at æ skulle kjøpe , men det e ikke blitt gjort :p
    Du har det så fint hos dæ.

    Ha ei fin helg.

    Lisbeth ;)

    SvarSlett
  2. Best under press, ikke sant? Nå er det i alle fall kjempebra. Jeg ville kalt det eplehage, jeg, det er jo mer enn ett tre. (",) Synd epler ikke vokser så godt hos oss.

    SvarSlett
  3. Ein passeleg stor frukthage dette :)

    Eg har sett på dei siste innlegga dine kor du fortel korleis hagen har blitt til og eg er mektig imponert over alt arbeidet du har lagt ned for å få det så fint og flott som det er blitt idag :)

    God søndag :)

    SvarSlett
  4. Oi oi oi, så flink du er til å jobbe! Nå så det jo perfekt ut, som i en amerikansk film.

    SvarSlett