Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 18. mars 2013

Stor kum eller ikke?

reginox-ottawaMange lurer på om det er nødvendig med en stor vask på vaskerommet. Jeg sier definitivt ja. Den kan selvsagt felles ned i benkeplaten slik at den ikke blir så dominerende.

Jeg bruker nok kummen mer til andre ting enn å vaske klær i.





 Nå sist var det risten fra stekeovnen. . Etter et døgn brukte jeg oppvaskbørsten på den delen som hadde ligget i bløt.(ivarmt vann med rikelig salmiakk) Det meste av det fastbrente fettet løsnet lett. Da snudde jeg risten og lot den andre delen bløte seg opp.
Det var virkelig absolutt på tide.












Det er helt greit at det tok litt tid når resultatet blir så bra. Nesten som ny.























Stekeplatene får også samme behandling. Å la ting stå i bløt over litt tid slik at fastbrent løsner av seg selv er  mye lurere enn å gå løs med stålull.

Jeg bruker kummen når jeg vasker de aller største kjelene også.

6 kommentarer :

  1. Er enig med deg; en stor kum er veldig kjekk å ha. Savner den jeg hadde på vaskerommet i huset jeg flyttet fra. Vaskerommet i leiligheten har ikke kum og oppvaskkummene er jo så små...

    Forresten; la meg presentere meg! Fant deg hos Tovepia og en kommentar på innlegget om ferien på GC. Som du sikkert så i innlegget hennes skriver jeg mye om Mogan. I tillegg til Hotel Cordial Mogan Playa, vil jeg også anbefale hotellet helt nede på kaien. Det heter Hotel Puerto de Mogan og kan bestilles gjennom Star Tour eller direkte.

    Jeg har et blogginnlegg om hotellet her:
    http://sollerlover.blogspot.no/2010/01/hotel-puerto-de-mogan-club-de-mar.html

    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  2. Bruker du bare vann eller har du i noe slags såpe når du lar det ligge i bløt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gikk visst litt for fort. Salmiakk selvsagt må ha noe til å løse opp fettet.

      Slett
  3. Hei og takk for kommentar hos meg. Og takk for påminnelsen om AC. Nå har jeg oppdatert blogginnlegget. Joda, det er AC på Hotel Cordial Mogán Playa ;-)

    Jeg tenkte rett og slett ikke over AC, har aldri følt behov for dette. Bortsett fra en sommerferie en gang på 90-tallet. Ellers har jeg klart meg godt uten. Og jeg har vært i området på alle årstider.

    SvarSlett
  4. Jeg savner virkelig en stor kum. Det er et pes å vaske stekebrett o.l. i kjøkkenvasken.

    SvarSlett
  5. Jeg skulle ønske jeg hadde en så stor kum. Her er badekaret det neste alternativet til den vanlige oppvaskkummen... Jeg skulle også ønske jeg hadde eget vaskerom, forsåvidt, men det spørs om det blir prioritert med det første.

    SvarSlett