Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 20. januar 2013

Slik ble spisestua til

Spisestua ligger rett fram i gangen. Døra er en av de gamle jeg fant på låven. Dette er den eneste døra som har glassfelt og jeg tenkte at det ville gi lys til gangen. Dessuten ville gjestene bli ønsket velkommen av et hyggelig lysskjær fra tente lys på bordet. Ikke visste jeg at dette er den opprinnelige døra til dette rommet.

Halvparten av spisestua er det opprinnelige kjøkkenet og resten mine besteforeldres første soverom. Veggen mellom de to rommene ble tatt ned på slutten av 1940 tallet.

Når jeg går gjennom bildene fra spisestua nå så har jeg lurt på hvorfor vi synes oppussingsperioden var så krevende. Men så kom jeg på at vi gjorde alt samtidig. I perioden 12.august til midt i desember jobbet vi i alle rom. Til tross for at vi hadde snekkere, rørleggere, elektrikere, flislegger, murer og noen unge venner som malte så jobbet vi begge to der nesten hele tiden også.



Som det går fram av bildetekstene så malte vi først med linoljemaling. Det skyldes at veggene var blitt satt inn med linolje den gang de var nye og noen steder var treverket fortsatt litt "fuktig/klebrig". Vi tenkte at det var tryggest å fortsette med det samme. Det tok ikke lang tid før jeg angret. Jeg synes veggene ble for matte og linoljehvitt er ikke helt hvitt. Samtidig som vi satte inn verandadør grunnet og malte jeg derfor hele spisestua på nytt.

Jeg synes bildene på denne fremvisningen blir veldig uklare, så jeg har testet ut en annen variant. Men den var avhengig av liggende format. Vet noen om en annen løsning?

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar