Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 19. januar 2013

Slik ble kjøkkenet til

Det første som ble bestemt var kjøkkenet. Det skulle være i det største rommet til høyre i gangen. Der er det to vinduer mot tunet og et vindu mot syd. Panelen på veggene er sannsynligvis fra slutten av 1800-tallet. Her var det spisestue da jeg var barn.

For meg var det en selvfølge å planlegge kjøkkenet selv. Til det brukte jeg kjøkkentegneprogrammet til Ikea.
Det endelig resultatet ble omtrent som de første skissene. Vi vurderte aldri å velge en av de eksklusive kjøkkeninnredningene, det hadde vi rett og slett ikke penger til. Seks år etter innflytting er jeg fortsatt fornøyd med innredningen fra Ikea og min egen planløsning.

Jeg brukte kjøkkentegneprogrammet til Ikea. Nå er det flere av kjøkkenprodusentene som har egne tegneprogram og de er enkle å bruke. Ta mål av alle vegger, dører og vinduer - det er det første som skal inn på tegningen. Jeg begynner alltid i et hjørne med et hjørneskap og så fyller jeg på med skap utover. Skap-plasseringen er likevel ikke tilfeldig. Hvert skap eller skuff får helt fra starten av en funksjon. Jeg tenker ofte: Hva trenger jeg av utstyr når jeg står akkurat her? Hvor er det lurt å oppbevare krydder, hvetemel og bakeboller?
Da vi flyttet inn var det lett å fylle skuffer og skap fordi alt hadde fått sin plass allerede. Jeg hadde faktisk gått så grundig til verks at jeg hadde målt opp hvor mange meter hyller vi trengte til glass og tallerkener og kjeler, og gjort plass til alt.

Det er veldig lurt å være godt forberedt før man kommer til en kjøkkenbutikk, da er det mer sannsynlig at man får det man ønsker seg.

Her hos oss visste jeg at det skulle bli ei "øy", men jeg var usikker hvor stor den kunne være. Så først da gulvet var lagt fikk jeg målt opp på gulvet både plassering og lengde.



  
Vårt kjøkken er på drøyt 30 kvm og har mye mer skapplass enn det som er vanlig. Alt servise som brukes i spisestua lagres også på kjøkkenet.  Vi har også plass til masse arbeidsredskaper. Noen ganger arbeider 4-5 personer her samtidig, og i under syltelagingen opptil 12.

Vi var ferdige med all riving og rydding i begynnelsen av august 2006 og vi flyttet inn i begynnelsen av desember så all gjenoppbygging i hele huset skjedde i løpet av 3,5 måned. Vi hadde en totalentrepenør ellers ville det ikke vært mulig. Min mann og jeg brukte ca 70 timer tilsammen hver uke, og vi hadde noen unge venner som malte i helgene.

Det har vært artig å gjøre dette tilbakeblikket og jeg gleder meg nesten til neste rom som må bli spisestua.

Kjøkkenet hadde vært brukt til lager i nesten 2.generasjoner- så filmen starter med ryddingen. In the mood som følger bildene er en av mine musikkfavoritter og hadde en lengde som passet perfekt. Den sier også noe om tempoet jeg føler vi hadde.

7 kommentarer :

  1. Så flinke dere har vært og så funksjonelt det er blitt. Jeg skal gå igang med nytt kjøkken og endel annen oppussing. Jeg vegrer meg og utsetter det. Kanskje jeg nå setter igang når jeg ser hvor fint det kan bli!!

    SvarSlett
  2. Kjøkkenet ser kjempefint ut....

    SvarSlett
  3. Fantastisk artig og se på denne film snutten.
    Kjøkkenet ditt er kjempefint :)

    Ha en fin søndag.

    Lisbeth :)

    SvarSlett
  4. Takk for et kjempefint og inspirerende innlegg! (",) Dere har gjort en kjempejobb, ingen tvil om det. Ser fram til de andre annonserte innleggene av samme type, det er godt med litt inspirasjon nå når våren nærmer seg og det igjen er mulig å ta tak i planlagte prosjekter.

    SvarSlett
  5. Kjøkkenet deres er blitt så flott! Så kjekt å se filmsnutten. Mye arbeid, men så godt når det er gjort. Dere er så flinke!

    Ha en fin, ny uke!

    Klem fra meg:-)

    SvarSlett
  6. For et kjøkken! Akkurat så stort som jeg gjerne ville hatt! Vårt er "bare" 20 kvm, med to vinduer og 3 dører, så kjøkkenøy fikk vi ikke plass til.
    Huset vårt ble bygget i årene 1909 - 1914, og enkelte tømmerstokker slipper fortsatt litt kvae, men den gamle panelen rører ikke mye på seg *S*
    Veldig artig filmsnutt. Det eneste aberet var at musikken lokket oss ut på gulvet, greit å kunne se den to ganger :-) - Liv

    SvarSlett
  7. Så gøy å lese og se video! Det var jo på grunn av bildet av ditt kjøkken hos Nib som jeg begynte å følge din blogg. Det er så fint! :) Vi gjorde akkurat som dere, satte inn et rimelig Ikea kjøkken. Det er snart 10 år siden og jeg er fortsatt fornøyd men må si jeg drømmer om et plassbygget lantkjøkken. Drømmer er fine å ha. :) Artig at leserne tar seg en dans til fin musikk hos deg!! ;)

    SvarSlett