Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 22. januar 2013

Slik ble kontoret mitt til


Foreløpig har jeg vist fram rom der arbeidet har vært enkelt. Det var det i det tredje også. Nå er det hjørnerommet mellom kjøkkenet og spisestua. I et skiftedokument fra 1846 blir dette rommet kalt  kjøkken-kjeller. Listen over alt som var i dette rommet viser at det ble brukt som lager. På slutten av 1940-tallet flyttet husets kjøkken hit. Rommet hadde hatt egen inngang siden denne delen av huset tjente som kårbolig fra rundt 1880 til slutten av 1930-tallet.

Dette rommet er det varmeste i hele huset. Det ble isolert og panelt på slutten av 1980-tallet, og det var lagt varmekabler i gulvet.

Jeg foretrekker stasjonær PC med stor skjerm fremfor laptop og beiset det syreluta hjørneskrivebordet mørk brukt. Med slektsforskning som en av de store interessene blir PC og skriveplassen i hjørnet brukt mye. Med den korte avstanden til kjøkkenet er det lett å gjøre flere ting samtidig.

    
August 2006: Dette rommet ble også brukt som malesal til å begynne med.

   
28.09.2006: Da var dette rommet det eneste som egnet seg for å spise i. 14.10.2006: Det var lagt panel i taket. (Hvitt platetak passet ikke her.)  Det er skjært hull i panelen inn til kjøkkenet. Her var det dør var gammelt av, den var bare blitt dekket til.






11.11.2006: Det er hatt kvistolje på nye treverket og grunning av vegger er startet.
12.11.20006: Første strøk maling av veggene Også her var det teglstensbrannmur fra 1990. Det ble pusset glatt og senere malt.

Og slik ble det:

Jeg har fått plass til bestefars gamle skrivebord og stolen min onkel laget på sløyden.


Den gamle butikkdisken sto på gården, men Freiaskapet hadde vi med oss. Det var nok også opprinnelig brunt. Det skal komme nytt gulvbelegg, men vi gruer oss til å tømme rommet.

Dagens råd er til dere som pusser opp:
Ta bilder. Masse bilder. Også av ubetydeligheter. Jeg har angret mer over det jeg ikke tok bilde av enn de bildene jeg har tatt. En stor fordel med dagens digitale bilder er at de har dato og klokkeslett (forutsatt at klokka på kamera er riktig stilt), det kan være nyttig hvis man i ettertid lurer på når noe ble gjort eller man trenger dokumentasjon for noe.

3 kommentarer :

  1. Du har vært så flink og ta bilder av rommene dere har resturet.
    Kjempefine bilder og film, artig og se, Åshild ;)

    Lisbeth :D

    SvarSlett
  2. Kjempeartig denne serien, jeg er imponert over alt som er gjort. (",)

    Jeg anbefaler også alle det med bilder. Sjøl trodde jeg også at jeg hadde tatt masse bilder da jeg flytta inn i min oldemors hus, men det viste seg å lant fra stemme. Det er litt dumt i dag.

    For øvrig registrerer jeg nok en gang at det blei lagt mye flott på sløyden før, skal tro hvilken skole som kan måle seg i dag??

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også imponert over sløydstolen til onkel. Jeg vet at min far laget et flott sofabord.

      Slett