Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 15. januar 2013

Fine blomster

Istedenfor blomster hadde gjestene på lørdag med en bunke store og litt mindre asjetter. 
Fineste blomstene jeg har fått. Ministrå. 

Jeg har sett nydelige bord dekket med kuverter med ulike serviser, og jeg vil gjerne være gjest ved et sånt bord. Men her på gården satser jeg på likt til alle. Billig IKEA-servise til veldig mange er lagret i kjelleren.  Fordi vi har plass til drøyt 30 i spisestua fylles også skapene oppe av ganske mange like.

Ministrå er egentlig kjøkkenservise, men passer faktisk godt i spisestua også. Dette serviset ble valgt etter at vi flyttet til gården. Det forrige serviset vårt var gått ut av produksjon og det var faktisk med litt sorg jeg hadde gått på servisejakt. De første tallerkene fikk jeg i gave julen 2007. Etter det har jeg passet på under salg og det har kommet flere gaver gjennom årene.

For servise, bestikk og glass er fine gaver. Hvis samlingen skal skje over noen år er det lurt å velge noe fra en anerkjent og solid produsent. Det ville vært irriterende at produksjonen plutselig stoppet opp.

2 kommentarer :

  1. Disse varer lengre enn blomster, så fint å få. Er det Porsgrund som lager ministrå? Jeg jobba noen år på glassmagasin, akkurat i den tida Porsgrund blei kjøpt opp av ny eier. Det skjedde mye i den tida, men nå går det visst oppover med den gamle produsenten igjen.

    SvarSlett
  2. Det fine med de store seriene er at man også kan være så heldig og komme over de på bruktmarkeder. Spesielt på loppemarkedene blir det fort slikt fra dødsbo, og der kan man gjøre skikkelige kupp.

    Koselig servise :)

    SvarSlett