Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 11. november 2012

Opprydding

Som så mange andre har jeg også begynt å tenke på julen. Jeg har skrevet ut arbeidsplanen for i år, og forsøker å planlegge det som skal gjøres. Noen tidspunkt skal passe for flere enn meg.

Jeg har også ryddet litt på
Jul i bestemors hage

Her har også den store arbeidsplanen fått riktige datoer, og jeg har endret litt tekst, lagt inn noen flere oppskrifter og noen flere bilder. Jeg har notert meg noen oppskrifter, bilder og koblinger som mangler og skal få det på plass.

Da jeg opprettet Jul i bestemorshage var det for å samle mine oppskrifter og planer et sted. Fra 20.oktober 2010 og til nå har jeg hatt 33.000 besøk. Hver dag de siste ukene har det vært det nesten 200 innom. Det synes jeg er flott. Jeg har også fått tilbakemeldinger om at planlegging er lurt og at oppskriftene gir godt resultat.

Jeg synes at julen er flott å se fram til hele den lange mørke høsten. men jeg er  blant dem som misliker Julemarsipan i butikken tidlig i oktober. Jeg synes også at julepynten kommer altfor tidlig fram i butikkhyllene. Mye av innholdet i julebladene jeg skrev tidligere kunne med fordel vært spart til slutten av november og desember.

Her på gården starter alltid juleforberedelsene nettopp med å lage planen. Et av de første punktene på lista er å rydde på vaskerommet. Jeg vasker stekeovnene også. Innkjøpslistene bidrar til at jeg har det som trengs når jeg for eksempel skal lage kakedeigene eller pusse metall.

Å forberede jul er som å forberede et hvilket som helst annet selskap. Jeg synes det veldig hyggelig med slike forberedelser og inviterer dere for tredje gang til å følge mine.

3 kommentarer :

  1. Åh, det låter så mysigt, inte är det så länge kvar heller. Jag missunnas dig nästan lite av julstöket, jag har nästan aldrig firat jul i eget hus och kommer alltid till serverat bord. Därför blir det inte heller så mycket gjort här hemma, dessvärre..
    Men skura ugnen har jag faktiskt gjort idag :)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du koser deg med Stina Saga! Veldig artig å høre :) Det er litt lenge til januar - er enig i det. Men samtidig går tida frem mot jul så himla fort. Men, et lite tips er å abonnere på bøkene. Jeg vil tro at alle som abonnerer vil få Stina Saga 7 i postkassa før jul. Selv om det er like mange uker mellom bøkene, som om man kjøper dem i butikk, kommer de likevel i postkassa et par uker tidligere. I tillegg får du første boka i abonnementet gratis (og ikke koster det noe å få dem tilsendt heller). Bare et tips, altså, hvis du allerede ikke abonnerer =)

    Planlegging frem mot jul er sikkert greit. Selv har jeg et helt avslappet forhold til det. Jul blir det, okke som ;) Bare gavene er i boks, og huset vasket, så er jeg fornøyd :)

    Ha ei fin uke!

    Klem Renate

    SvarSlett
  3. Har ikke vært innom deg før, men gleder meg til å følge juleforberedelsene dine fremover. Liker å lese om hva andre gjør i adventstiden, og få nye tips og masse inspirasjon.

    Klem fra Eva

    SvarSlett