Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 28. juli 2013

Rundt Berlin

Berlin har noen flotte slott. Et av de flotteste ligger et godt stykke utenfor byen så det tok vi oss ikke tid til denne gangen.

Men Sanssousis, parken og de andre slottene i Potsdam er absolutt verdt er besøk hvis du kan sette av en hel dag.

Fil:Sanssouci 9.jpg
Kilde: Wikipedia

Det var på Sanssouis jeg oppdaget hva som lå inni veggene på sånne slott; korridorer for tjenerne - ja, også toaletter.

Jeg har aldri vært på Cecilienhof som ligger ca 5 km unna Sanssouis. Det var der avtalen mellom USA. Sovjetunionen og Storbritania ble undertegnet i 1945.  

Selv om Babelsberg ikke er noe slott tar jeg det likevel med her fordi det også  ligger i Potsdam. Dette er et filmstudio som har blitt tilrettelagt for mye besøk av publikum slik at deler av det fremstår som en fornøyelsespark. 
 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar