Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 29. juli 2013

Slott og shopping

Kanskje litt merkelig kombinasjon, men vi hadde begrenset tid denne gangen.











Charlottenburg slott ble opprinnelig bygd til dronning Sophie Charlotte, men er blitt påbygd flere ganger. På baksiden av slottet er det en enda større hage, anlagt i barokk stil. Omvisningen skjer med øretelefoner. Igjen er jeg imponert over at det var mulig å gjenoppbygge slottet etter 1945, og jeg lurer på hvor alle gjenstandene ble oppbevart gjennom krigsårene.

Slik skal det nye Berlin Slott se ut når det er ferdig (Berlin Slott)
Foto av modell: NRK
Interessant er det også å følge gjennombyggingen av Berlin slott. Det skal stå ferdig i 2019. Jeg er helt sikker på at det vil passe mye bedre som nærmeste nabo til Berliner Dom enn Republikkens Palass som ble revet.






File:Palast der Republik DDR 1977.jpg
Foto: Wikipedia
Jeg husker godt Palast der Republik som ble bygd på stedet i 1976. I tillegg til DDRs parlament  Volkskammer, rommet den også to store auditorer, kunstgallerier, restauranter og en bowlingbane. 







Foto: Wikipedia


I 1980 spiste jeg faktisk middag i en av restaurantene der.















Når det gjelder shopping så er det jo butikker overalt. Jeg kjøper masse postkort fordi de har bedre bilder av store bygninger enn jeg kan ta selv. En ny T-skjorte på salg er enkelt å få tak. I Berlin er det to butikker jeg vil nevne:


Ampelmann ble et av de hete tema etter sammenslåingen av Øst-og Vest-Berlin. Det ble et krav om å beholde den østtyske mannen med hatt. Saken har skapt ikke bare et med mange Ampelmannprodukter.
Ja, det finnes faktisk ingen grenser. "Vår" butikk lå på Gendarmenmarkt.

Ikke langt unna kjøpte jeg denne vinholderen.



Der var det en del annet gøy også.




Galeries LafayetteJeg må også nevne at Friedrichstraße er blitt det nye sentrum for den østlige delen av Berlin. Der har blant det det franske kjøpesenteret Lafayette etablert seg. Masse eksklusive butikker, men matbutikken er absolutt verdt et besøk,

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar