Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 21. juni 2012

Forberedelser i hagen

Noen som driver selskapslokaler har kun fokus på lokalet og ikke på uteområdet. Om sommeren er ute nesten viktigere enn inne. 

Jeg forsøker å ha hagen sånn noenlunde presentabel hele sommeren, men nå er det selvsagt ekstra innsats. 

Jeg stikker alle plenkanter. Da blir det en markert overgang mellom plen og bed. Vanligvis tar jeg noen cm, her ble det 15. Det skyldes at rosene har vokst mye det siste året og det var vanskelig å komme tett nok med gressklipperen.  

Vi tømte møkkakjelleren for gammel hestemøkk i fjor høst, så jeg kan bare hente trillebårlass på trillebårlass med flott mørk kompost og bare tømme på.  Jeg har funnet ut at hestemøkka for lengst har mistet sin funksjon som gjødsel, men den bidrar til å holde på fuktigheten når den legge i et tykt lag som her. Og den bidrar til bedre struktur til joda hvis jeg blander. 




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar