Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 19. mai 2012

To hagedager

Når været er slik som det har vært nå, og jeg er usikker på hvor lenge det holder så er jeg i hagen så mye jeg kan.

Jeg er enda ikke ferdig med våroppryddingen i alle bed, men det begynner å hjelpe. Det ser unektelig bedre ut når bed og trær har fått stikket kant og det er fylt på med ny jord.
   
Dette er et et prydepletre som nå står full av knopper. Et par dager til og hele trekronen blir dekket av mørk rosa blomster.

Åkeren bak er helt nyharvet. Det er faktisk 19 dager senere enn i fjor. Jorda må være ganske tørr for at harvingen skal bli vellykket. Med alt regnet som har kommet er det vært helt umulig å kjøre ut på jordene før.

Et av pæretrærne blomstrer nå. Pollineringstreet blomster ikke, så noe frukt kan vi nok ikke forvente i år.



9 kommentarer :

  1. Takk for koselige kommentarer :)
    Nå skal jeg ta et dypdykk inn i hagebloggen din og plukke opp noen tips:)

    SvarSlett
  2. Har planta ut alle sommarblomstrar. No kjem varmen, seierYr

    SvarSlett
  3. Ja det gjelder virkelig å benytte dager med oppholdsvær..jeg har hatt en slik dag idag, og det er såå godt;)
    Ha ei god helg videre..nå tror jeg sommeren kommer:)
    Klem fra mæ;)

    SvarSlett
  4. Her har det sludda...faktisk idag, helt utrulig ..at ikke denne vinteren kan slippe taket, blir deprimert når det sludder hihi :)
    Ja, vi hadde noen fine dager i uka, det e vell derfor vi blir straffa nu:)
    nydelige bilder av trærne dine. håper sola kommer hit med litt mere varme og :)
    Ha ei fin helg, hilsen Lisbeth

    SvarSlett
  5. Jada, det skjer ting i hagen nå, Oppdaga at Løvetanna hadde sprunget ut...

    SvarSlett
  6. Håper varmen og finværet kommer slik at det blir hagevær :0) Noen få blomster på pære og plommetreet men fullt av knopper :0) Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  7. Hagearbeidet lar vente på seg ja. Syntes det er mer enn nok regn nå og til uken er det jo meldt sol så jeg krysser fingrene for det. Har jo blitt noen runder med den nye gressklipperen her i gården, men det blir stort sett med det.
    Ha en deilig søndag :)

    SvarSlett
  8. Inspirerendene å lese om sånne som deg som er så flinke med og opptatte av hagen.. Her er liksom hagen siste prioritet..
    Men en ting har jeg oppdaget.. vi har liljekonval i hagen! Og de skal plukkes inn, for det er en av de fineste blomstene jeg vet!

    Ellers er epletrærne våre trege med blomstring i år.. så spørs om det blir lite frukt.. men har hatt to år med MYE, så må vel gå litt opp og ned det også..

    Ønsker deg en fin hage-dag i dag også! Blir jo knallfint vær ser det ut som!

    SvarSlett
  9. Det er lett å la seg inspirere av deg og hagearbeidet ditt. Nå handler det bare om å omsette inspirasjonen i handling... (",) Vi er kommet dithen at det er på tide å rake. Det burde kanskje vært gjort før 17. mai, men da hadde vi så mye innendørs. Og så regna det...

    Ha ei fin hageuke i den kommende!

    SvarSlett