Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 14. januar 2012

Trekning

Jula er definitivt over - også her. I går var det 20.dag jul. I gammel tid ble jula jaget ut med et bjørkeris eller sopelime. Tyvende dag jul var den absolutt siste dagen for et etterjulsgilde med de siste restene av julemat og -drikke. På primstaver er symbolet blant annet en feiekost

eller et drikkehorn som var snudd på hodet for denne dagen. Det oppnedvendte, tomme drikkehornet viser at juleølet skulle være drukket opp.

Jeg må vel innrømme at man virkelig må legge godviljen til å ane at symbolet på min primstav er et drikkehorn oppned.

Det tar nesten like lang tid å rydde bort jula som å pakke den ut. Kassene står nå nesten klare for loftstrappa. Tidlig i uka ble juletreet bokstavlig talt ribbet. Jeg foretrekker å klippe av greiene helt inntil stammen. Da slipper jeg barnåler over hele huset når det bæres ut.  



   
Årets bursdagstrekning er blitt gjennomført og disse redskapene



går til Bondekona.

3 kommentarer :

  1. Ja, jeg syntes det så ut som en strømpe mer... Gratulerer til bondekona og god helg.

    SvarSlett
  2. Yay!!!

    Hurra for heldige meg som aldri har hatt knivsliper,
    men trenger det såååå mye!

    Takk!
    :)

    SvarSlett