Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 19. november 2011

Skjorter og ved

Jeg har startet dagen på vaskerommet. Av en aller annet grunn er det alltid noe som blir liggende igjen i skittentøyskapet. Ofte er det håndvask. Noen år har jeg funnet juleduker fra året før. I dag gyver jeg løs og vaskemaskinen går for fullt.  Jeg liker å stryke og det skrev jeg om i fjor. Da beskrev jeg også den enkleste måten å stryke en skjorte på.

Dagens råd er at det må være såpass mye "slakk" på ledning og rør til vaskemaskinen at det er mulig å trekke den ut for å vaske gulvet.

Ellers er det å stable ved som står på dagens "to do-liste". Dette huset sluker usannsynlig mengder ved hvert år. Nå holder vi på med de kommende års forbruk. Arbeidsfordelingen er som før; mannen kapper og deler. Jeg stabler.

Hva har dette med jul å gjøre?

4 kommentarer :

  1. Dette er slik jeg også lærte stryke skjorter:) Hadde eget fag som het Husstell. Der lærte lærer Oline (type: av den riktig gamle husstellskolen)oss den rette stryketeknikken;) Og hun sa, hvis en husmor hadde det veldig travelt i hverdagen kunne hun jukse litt! ved å ikke stryke den nederste delen av skjorta som likevel skulle ned i buksa;)) hihii...nå høres det ut som jeg er "hønngammal" selv, men bare 70-tallsmodell, og det er jo ikke gammelt vel :D
    Jeg skal betro deg en sak...jeg stryker veldig sjelden.
    Gød lørdag, klem :)

    SvarSlett
  2. Godt å høre om flere som har fjorårets juleduker på vask nå. De blir alltid liggende så lenge nederst i skittentøykurven. Dere er flinke som holder på med neste års vedfangst. Ha en fin lørdagskveld.

    SvarSlett
  3. For meg som henter plastsekker med pellets i garasjen høres det veldig koselig ut med vedhogging og stabling. (Men jeg kan også tenke meg at det kanskje ikke alltid er så gøy...) Men litt julekos er det alt å få vasket dukene! Forberedelser er herlig!

    SvarSlett
  4. Så morsomt at du har styrt på vaskerommet i dag - det har jeg også. Etter å ha vasket en bukse som var full av skruer og spiker stoppet vaskemaskinen min å virke!! Merkelig ;-) Men etter en liten operasjon så fikk jeg lirket ut de som hadde kilt seg fast. Takk og pris.

    Ønsker deg en deilig søndagskveld med bena høyt og fyr i peisen - for å nyte varmen av veden to ganger i dag.

    Vennlig hilsen Trini

    SvarSlett