Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 9. mars 2010

Stryking

Jeg liker faktisk å stryke. Det er dumt at jeg så sjelden tar meg tid til det. Da er det blitt et berg av skjorter og duker. 
I helgen klarte jeg det. Og det er godt å la strykejernet gli og la tankene vandre på helt andre ting. Mange gode ideer er kommet under stryking av skjorter.
Og sånn gjør jeg det:
Fukt tøyet med vann fra sprayflaske. Jeg husker da vi dynket tøyet og la det i plast for at det skulle bli jevnt fuktet. Hendte det at vi glemte tøyet? Ja. Hva skjedde da? Fullt med jordslag.
1. Stryk kraven.
2. Legg skjorta med vranga opp og stryk det ene forstykket. Trekk i stoffet slik at det ikke blir krøller..






3. Flytt skjorta og stryk ryggen. Løft opp slik at strykejernet kommer til på skuldrene og helt opp til kraven.





4. Stryk det andre forstykket. Noen skjorter har detaljer som må tas fra forsiden.








5. Stryk mansjettene.







6. Legg ermene langsetter strykebrettet og stryk fra sømmen. Noen skjorter har mange legg så det er nødvendig å trekke i stoffet. Ermer på vanlige skjorter stryker jeg bare en gang. Da blir det "press" langs oversiden. Bunadskjorter strykes uten press.



Tilslutt henges de nystrøkne skjortene på kleshenger og blir mellomlagret på tørkesnora på vaskerommet. Før de henges på rad og rekke, men veldig sjelden etter farge, i garderoben.

1 kommentar :

  1. Takk for stryketips! Du er heldig som liker å stryke!

    Jeg er fullstendig talentløs og hater det! Har gjort mange forsøk med og uten tips men krøllete er det og krøllete blir det......jaja. Bunadskjorter tør jeg ikke tenke på en gang! Hehe.

    Ha en fortsatt god (og strykefri?) kveld.

    Hilsen Gry K

    SvarSlett