Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 22. november 2011

Gloria er best

Jeg må være i bevegelse så dagen i dag er fylt med slike gjøremål. Først skal jeg ta kobberpussingen som ikke var mulig på søndag. Så her kommer dagens tips.
Jeg bruker et utslitt frottehåndkle som underlag når jeg pusser metall. Når pussingen er over så bretter jeg det bare sammen og legger det opp i skapet. Hvis det blir riktig ille så byttes det ut med at annet utslitt.

De beste pusseklutene er utslitte oppvaskkluter.

Og til kobberpuss er det ingenting som slår Gloria. Jeg blander den ut med litt vann slik at det blir en "krem" som smøres på. Så gnir jeg kraftig for å få bort anløpingen. Tilslutt poleres med helt ren klut. Først da får jeg den flotte overflaten jeg vil ha.

3 kommentarer :

  1. Ja, Gloria må til skal kobberet bli blankt, men istedet for vann bruker jeg flytende oppvaskmiddel. Det brukte min mormor, og hun var en reser på kobberpussing.
    hilsen fra Grete.

    SvarSlett
  2. Jeg brukte også å blande med Zalo før. Men jeg synes dette er enklere. Såpa må skylles bort på et eller annet tidspunkt, og jeg fikk det ikke like blankt.

    SvarSlett
  3. Takk for tips!!
    Pass på ryggen din, vond rygg vet jeg mye om, og jeg burde trent selv;)
    God bedring og klem fra meg;)

    SvarSlett