Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 21. oktober 2011

Tidsfrist

Jeg trenger veldig ofte en tidsfrist!

Spisestua har stått i stampe, men nå ble det fortgang. På onsdag skal det dekkes til fest.
Grunnen til stampen har vært malingen. Den gangen i 2006 så valgte jeg linoljemaling i spisestua. Det var fordi veggene var satt inn med linolje en gang for 50 år siden. Det var nok veggene i resten av huset også, men i spisestua var veggene mer "klebrige".


Jeg kjente ikke til hvordan linoljmaling fungerer og ble overrasket (sjokkert) over at den ikke tørket. Vi rakk til slutt et strøk nummer to før vi flyttet inn. Men det siste, og dekkende strøket, rakk vi ikke.  Så har tiden /årene gått. Jeg var ikke fornøyd med utseende heller. Rommet var en sterk kontrast til de andre rommene der veggene var malt med halvblank oljemaling. Det "hvite" taket virket gult og trist mot de flotte ordentlig hvite listene.

Når vi nå skiftet ut et vindu med dør, og jeg uansett skulle male den nye verandadøra så var planen å sette igang. Jeg rekker det akkurat, og må nok dekke bordet i et rom med malingslukt.






Først måtte jeg grunne all panel med heftgrunn. Og etterpå skal jeg male med nøyaktig den samme blå fargen som det var.









I morgen skal jeg skrive om Rwanda og møkk. Rar kombinasjon? Slett ikke. Kan noen tippe hvorfor?

Litt kringlerester fra i går ligger i fryseren. Det var noen som ville smake!?

7 kommentarer :

  1. Rwanda, operasjon dagsverk??..tror jeg;)
    Sannelig har vi prosjekter i de tusen hjem;)
    Stå på, dette går bra:)
    Nyt helga også, klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. For et stilig rom! Blir spennende å se hele når det er ferdig. Du viser vel bilder? ;) Jeg smakte kringle for første gangen i sommer - DET var godt det! :))

    SvarSlett
  3. Oj, for et prosjekt. Lykke til og god helg.

    SvarSlett
  4. skåler med eddik fjerner malinglukta.

    SvarSlett
  5. Å så KJEDELIG med så mye ekstraarbeid, men en erfaring rikere som du skulle vært foruten. Det er godt med alt som blir gjort, kan bare gjøre en ting om gangen selv om man helst ville vært ferdig i går. Stå på ikke slit dere ut, husk pause og lykke til

    SvarSlett
  6. Oj- dette ble litt av et prosjekt!
    Det blir spennende å se hvordan det blir!
    Ha en fin helg!
    KLem

    SvarSlett
  7. Åhh - denne fargen har jeg brukt masse. Den er så nydelig!!!
    Så fint du fikk det i hevda-kjelleren!! Du kan jo ta festen her også:)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett