Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 14. august 2011

Hagevandring

Anne på Moseplassen har kommet med en ny utfordring: Lag en digital hagevandring.
























Nå er det egentlig bare Vierhortensiaen som imponerer på hver side av trappa på hovedbygningen. Også er det veldig synlig at jorda på høyre side er mye bedre. Humlen på den siden er blitt kjempediger. Neste punkt på lista akkurat her å legge fast dekke (muligens skifer) under de hvite kurvmøblene.

Det er nok dette området syd for hovedbygningen jeg er mest stolt av til nå.













For nøyaktig 6 år siden så det slik ut.

















Ved låven har vi to sitteplasser.
Ved mursteinsveggen passer det med Blomkarse i et gammelt vindunkestativ. Det har jeg kledt innvendig med strie. I år plantet jeg klatrehortenisa i et stor kar inntil veggen. Litt sent - men det er kommet noen grønne tomater.









I 2005 lå det en stor subbusshaug der.
















Ved den andre enden av låven har vi fylt opp terrenget for å kunne plassere møbler. Bjørk, Skogskjegg Duftskjærsmin og Syriner omkranser plassen.

































Nå er det blomster på alle hagebordene. Normalt kan det ikke stå noenting på bordene fordi det blåser nesten alltid her.

Da må hagevandringen fortsette en annen dag. Jeg har en kringledeig som venter på utbaking.

6 kommentarer :

  1. Å, det er så vakkert og sjarmerende hos deg! Jeg får bare lyst til å slå meg ned med sola i fjeset og en god bok.

    SvarSlett
  2. Heisann!

    Takk for titten, en herlig plass ;;OD)

    SvarSlett
  3. Takk for turen! Gleder meg til neste etappe!

    SvarSlett
  4. Takk for omvisningen, dere har jammen fått gjort mye. Veldig morsomt med "Før-og-etter" bilder.

    SvarSlett
  5. Takk for titten. For en nydelig plass du har :)

    SvarSlett
  6. Jeg har to sånne subbushauger :) Nå begynner de å bli begrodd, så snart ser de ut som vikingegraver! Hilton den Hardbaldne hviler her...

    SvarSlett