Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 4. juli 2011

Duftskjærsmin blomstrer

Jeg har gledet meg til at Duftsjærsminen skal blomstre. De fem buskene som skal skjerme den ene uteplassen for innsyn har nå blitt nesten en meter høye, men foreløpig ingen blomster. I går oppdaget jeg to.
Tenk hvordan det blir når alle buskene får slike blomster tett i tett.

Noe annet som ikke er så hyggelig er dette. To av Skjærsminbuskene ser slik ut.

I går klipte jeg av en del, men jeg må ta mer. Jeg antar at det er lus og at det ikke er nok å vaske med grønnsåpevann?

3 kommentarer :

  1. Fick lite tankar om skönheten og odjuret här. Så vacker blomst, så illa.. Så vacker, go'duftende blomst. Men så mye lus på et blad kan bli vanskelig...

    SvarSlett
  2. Ja den lukter så godt ,det blir nesten litt mye hvis en plukker de inn. De søte hvite blomstene er jo så nydelige.
    Ha en fin dag ,Marit.

    SvarSlett
  3. Synd med rosene. Jeg har også et par - dvs. 4 som ser slik ut. Prøvde å spraye med noe. Men nå detter alle bladene av. Viktig å fjerne disse og kaste de (ikke la de ligge på bakken under rosen) for ellers får de samme sykdom neste år. Skjærsminen din blir flott neste år. Den blomstrer ikke på de nye skuddene, bare de gamle. (hvis det var det du mente:-)

    Herlig grillselskap du laget i stand. Barnaisesaus har jeg lyst å lære meg å lage!

    Ønsker deg en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett