Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 18. juni 2011

Forberedelser

Regnværsdagen i går ble brukt til å vaske servise til 70 personer.

Nå står det stablet i spisestuen i påvente av neste lørdag. Det er bryllup i nærmeste familie og jeg tømmer kjelleren for gårdens "pappservise". Da jeg for 15 år siden oppdaget at på IKEA kunne  jeg kjøpe ordentlige tallerkner som knapt kostet mer enn en papptallerken, så la jeg grunnlaget for det jeg nå kaller "låveserviset". Det har spart seg inn mange ganger.

For skal jeg være ærlig, så er det mye bedre (og hyggeligere) å spise med ordentlig bestikk fra en ordentlig tallerken. For ikke å snakke om;  drikke vin fra et ordentlig glass.

Det trengs ikke bare tallerkener, glass, kopper og bestikk. Men også flasker til hvitvin, karafler til rødvin, melkeflasker til vann, et 50 liters melkespann som "vanntank", termokanner til kaffe, et høyt antall norgesglass til blomster og lys, duker, stoler og bord. Listene er lange.

Det store spørsmålet nå: - må reservelokalet brukes? Eller kan det dekkes i hagen til brudeparet?

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar