Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 1. mars 2011

Ny hobby

Jeg ble svett og tøyde for sikkerhets skyld ut. Jeg begynte på søndag, og må innrømme at jeg kjente det i går morges.

Det dreier seg ikke om skitur eller Zumba.
Jeg har stablet ved.

Her hos oss, med uisolerte tømmervegger, kjøpes ikke ved i sekker, men i lass. Tømmerlass.
Arbeidsfordelingen er klar. Mannen bruker motorsag og vedkløyver. Jeg stabler.

Jeg er veldig fornøyd med å ha funnet et fysisk arbeid jeg kan gjøre ute nå mens det er vinter. Bonusen er at det blir ryddigere i vedlageret enn det har vært.

5 kommentarer :

  1. Veden skal varme flere ganger, så dette er topp trim! Skulle hatt ei vedauk selv på hytta, for vinteren har tæret på lageret;)

    SvarSlett
  2. Ved varmer jo flere ganger;))Det høres veldig kjent ut med den arbeidsfordelinga der ja...Det er veldig deilig å slippe å bekymre seg for vedlageret om vinteren!!Godt å kjenne at kroppen har vært i bruk:O Ha en fin uke!
    Hilsen Mona

    SvarSlett
  3. Ja, det er skikkelig fysisk arbeid. Til sommeren får du satse på andre hobbyer. ☺

    SvarSlett
  4. Ha ha, ja, vedstabling tar på! Vi har hogd om våren, og da har vi fått gjort unna for både et og to år.

    SvarSlett
  5. Jeg savner vedhugging og stabling. Da jeg var liten var det vanlig at hele familien dro på dugnad for å hugge stranger, ta de med hjem for å la de ligge og tørke litt. Så ble strangene kappet i riktige lengder og klyvd med øks til gode størrelser. Så fikk de ligge i en stor haug med pressening over for å tørke litt til. Til sist gikk vi igang med stabling - jeg syns vi var mye sprekere og sterkere den gangen. Nå kjøper vi ved i favner - levert rett foran der vi skal stable den. Det blir nesten for lett...
    Fantastisk trening for hele kroppen på én gang.

    SvarSlett