Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 21. desember 2010

3 dager igjen

I dag har fokus vært å mette, ikke  1000, men 45 sultne lærere. Folk som kommer til gårds får mat, men jeg lager vanligvis ikke mat andre steder. Når en venninne tilbyr et helt nyoppusset mat og helse rom så takket jeg likevel ja. Jeg benyttet sjansen til å fortelle om norsk matkultur, spesielt da om julematen. Og jeg oppfordret dem til å finne ut hvor forskjellig julesmåkakene faktisk smaker. 7 slag av en deig er en myte.


Så sto overlevering av sylte til sine rettmessige eiere på programmet.

Men jeg kan ikke bli sittende stille her. Det er for kaldt. 24,1 minusgrader slår inn gjennom tømmerveggene. Det er igjen tid for 3 lag ull og litt aktivitet. Sette på oppvaskmaskinen for eksempel.

2 kommentarer :

  1. Dette så bare fantastisk deilig ut! Jeg kom også over den andre bloggen din, som nå ligger blant favorittene. Akkurat hva jeg trenger!

    Har prøvd å få min mor til å lagre sine oppskrifter og tradisjoner i en bok, men det tar tid, og denne siden svarte på veldig mange av mine spørsmål.

    Ønsker deg en fantastisk dag!!

    Klem fra Carina

    SvarSlett
  2. Får rett og slett vann i munnen av disse bildene. De er heldige som har deg til kokk!!
    I dag skinner sola her og landskapet er hvitt, helt fantastisk. Nå skal jeg ut og kjøpe frukt og grønssaker til julen, deretter skal bilen parkeres for mange dager og skiene finnes frem.
    Ha en flott dag!
    Klem fra Anne Karin

    SvarSlett