Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 26. desember 2010

2.juledag

Velkommen til oss!

I det nye vindfanget vi har laget rett innen for døra er det kaldt nå om vinteren. Den gamle inngangsdøra er husets eneste utvendige originale bygningsdel fra midt på 1700 tallet og lekker både varme og snø. Når jeg her i tillegg pynter med istapper, forsterkes følelsen av kulde.


På ytterdøra henger to kranser jeg har laget av noen kvister med krystaller. Innvendig har vi ikke gjort noe med ytterdøra. Og beslagene er et kunstverk i seg selv.
                                                                                 På kommoden står kvister i sølv og hvitt.    
Det er lengre istapper i glassfeltene på hver side av den nye døra.

I gangen dukker fargen rødt opp i fillerya og i musene.


I morgen fortsetter vi inn i garderoben.


1 kommentar :

  1. Da gleder vi oss til i morgen...
    Koselig å se hvordan dere har det på denne gården som jo er riktig gammel. Nå er det lenge siden jeg leste bøkene om Eikers historie, men det står vel noe om gården der mener jeg.
    Må vel gi en følelse av å ha en forbindelse til fortiden ved å bo på en så gammel gård.

    SvarSlett