Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 6. mars 2010

Vår spiseplass

Da vi flyttet hit var det mange år siden vi hadde hatt egen spisestue. Alle måltider i hverdager og fest ble inntatt på kjøkkenet, men for et kjøkken vi hadde! Middager med venner ble lange.
Vi tok med oss den flotte veggfargen som skaper en varm ramme om alle måltider. Også her blir vi sittende lenge.

Spisebordet og stolene vi har er laget av pappas onkel. Da jeg var barn oppfattet jeg bordet som uendelig langt og vi satt nok mange flere rundt det enn jeg synes det er plass til nå.

Det flotte skapet er fra bestemors barndomshjem. Heldigvis for oss var det blitt stående på gården. Ingen hadde vel  hatt hus med takhøyde nok. Skapet, bordet og stolene skal forbli uforandret.

Er vi flere enn 8 setter vi til et ekstra bord. Det er hyggelig å avslutte matlagingen etter at gjestene har satt seg til bords.
Med store familier og mange venner er likevel ikke sjelden at vi dekker i spisestua. Her er det bord og stoler til 24.

Stolene er fra sju prestegjeld. De som var lakkert furu har fått et strøk med brun beis. Utover det har jeg ingen umiddelbare planer om endringer.

2 kommentarer :

  1. Hei :)
    Takk for koselig kommentar hos meg. Jeg littet på innlegget ang serviser hos deg:) Jeg tenkte å se litt på disse dekketallerkene. Serviset jeg har nå har blått i seg, og tenkte derfor det kunne bli stilig med blå dekketallerker, er veldig glad i blått generelt.. men hvite er jo såklart mye mer nøytrale... Men aller først må jeg komme meg på vårsalg, og så får jeg se litt hvordan de ser ut :)
    Veldig koselig bord dekket til 24, må være deilig å ha så god plass!
    God natt :)
    Klem Hege

    SvarSlett
  2. Her var det lekkert. Likte det kjempegodt. Så flott at du viser både hverdag og festbord :)

    Hilsen Lisemoren

    SvarSlett