Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 3. mars 2010

Kong Oscar

Under oppryddingen her fant vi mye rart. Mange ting har vi tatt vare på i det lille museet på låven. Andre ting har fått sin plass inne i huset. Som dette bildet av en tidligere kongefamilie.
Jeg er ganske sikker på at dette er kong Oscar 2 og dronning Sofie. De hadde fire sønner:  Gustav, Oscar, Carl og Eugen. Jeg tror at på dette bildet står prins Oscar ytterst til venstre, så kommer muligens hans kone Ebba Munch, deretter prins Carl, så kronprins Gustav og hans kone kronprinsesse Victoria (av Baden), og prins Eugen. Foran vet jeg ikke hvem sitter ytterst til venstre, men så kommer dronning Sofie, sannsynligvis prinsesse Ingeborg (født prinsesse av Danmark og prins Carls kone) og kong Oscar. De tre guttene går jeg utifra er sønnene til Gustav og Victoria: Gustav Adolf, Wilhelm og Erik.

Kong Oscar var født i 1829 og hans sønnsønn Gustav Adolf i 1882. Derfor vil jeg anslå at dette fotografiet ble tatt ca 1892-93.

Rammen på bildet er flott og det passer godt inn på vårt gråmalte gjesterom.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar