Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 22. februar 2010

IVAR

Helt fra 1989 har IVAR vært en del av mitt liv. Det er slett ikke mannen min, men hyllene mine. Jeg kan nesten ikke forstå at noen kan ha flere IVAR hyller enn meg. Og nå har jeg malt nye og gamle IVAR hyller sort til sønnens leilighet i byen.

I 1989 var målet flest mulig hyller til lavest mulig pris. Da var det også helt OK med umalt furu i stua. Senere er IVAR blitt "forvist" til arbeidsrom, klesboder, kjeller og låve. Det er utrolige mengder som går inn i hyller på 50x80cm. Fleksibilitet er et stikkord. Hyllene kan flyttes opp og ned på et øyeblikk. Hyller er helt avgjørende for å kunne rydde opp og holde orden.
I hyllene bruker jeg plastkasser og pappkasser. Målet er at alt verktøyet like selvfølgelig havner tilbake i riktige kasser som at bestikket blir lagt tilbake i riktig kjøkkenskuff.
Når IVAR brukes som garderobe festes en garderobestang midt på under platen. På bildet til venstre er treverket beiset grått. Beisen har jeg blandet selv ved å tynne ut grå oljemaling med white spirit. Etter beising er det viktig å pusse ned treverket. Ved å bruke veldig fint sandpapir er det ikke nødvendig med noe mer behandling.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar