Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 7. desember 2023

Jul uten

Jeg er vant til å ta hensyn til gjester som har en eller annen form for matallergi. For 40 år siden måtte glutenfritt mel kjøpes direkte fra grossist, og melkefritt "smør" på apoteket. Nå har de fleste større matbutikker et godt utvalg av varer. Det glutenfrie melet har blitt mye bedre og blå Melange kan erstatte smør i mange kaker. Faktisk er allergi mot egg en større utfordring.

Det er veldig hyggelig for en gjest med matallergi at vertskapet har tatt hensyn. Den som lager maten må være veldig nøye ved tilberedningen slik at det ikke er den minste mulighet for forurensing. For en cøliaker kan en kniv brukt til å skjære vanlig brød gi nok gluten til en kraftig reaksjon. Jeg rydder derfor vekk den vanlige skjærefjøla og brødkniven før jeg begynner å lage noe som skal være glutenfritt. Jeg vasker alltid stekebrettene og kakeristene, og jeg tørker av stekeovnen innvendig med en fuktig klut. Jeg tar alltid nytt bakepapir.

For to år siden ble Peanøttkaker en suksess. Uten egg, melk og mel. Lages i langpanne. Jeg deler i biter, setter i frys og kan ta opp etter behov. 


I fjor ble potetlomper en suksess. Potetlefser har vært savnet, og dette ble en bra erstatning. Min datter legger sylte på både til frokost og kveldsmat. I år skal jeg lage noen til mor også. Hun fikk cøliakidiagnose da hun var nesten 80 år. 














Nytt av året ble glutenfri Krumkaker og glutenfri Goro. Et egg fordelt på 18 krumkaker går bra og resultatet fantastisk.  Jeg er ikke like fornøyd med Goro, men regner med at oppskriften kan justeres noe.

  


Oppskrifter kommer.

I mange år har jeg brukt melkefri melange i den store porsjonen krumkakene. Det har ingen betydning for smak og konsistes, og da kan barnebarnet med melkeproteinallergi spise de. Det er litt mer utfordring med pepperkakene, men deigen blir god og det blir kakene også. Når jeg baker med barnabarna bruker alle den deigen, men jeg lager sirupssnipper med ordentlig fløte også. Jeg merker selvsagt kakeboksene godt slik at det ikke er mulig å ta feil kaker. 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar