Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 14. november 2023

Glutenfri

Det er flere og flere som ikke tåler melsorter som inneholder gluten. Det betyr hvete, rug, bygg og havre. De siste årene har det kommet flere glutenfri melblandinger, og det er blitt enklere å få et godt resultat. Jeg har satt av en hel dag til glutenfrie rundstykker eller briks, og skal fordele både til min mor og min datter. Min egen fryser er også helt tom. 

Så om du du kjenner noen med cøliaki og ikke har tørt å bake enda - så prøv denne oppskriften

En av utfordringene med de glutenfrie melblandinger er at de ikke er grove nok. Jeg har derfor laget en frø- og kornblanding som jeg bruker i deigen. Det er også mange som går over til glutenfri kost uten diagnose, det er ikke lurt. Glutenfri bakst er ikke sunnere enn bakst med gluten, og den har færre næringsstoffer.

Gjester med ulike matallergier vil bli veldig glade når det finnes mat de kan spise. 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar